BRØDTORTE/SØNDERJYSK RUGBRØDSLAGKAGE





Hej venner.

Endelig er den lange lockout afsluttet, og det er tid til skole igen. Den sidste uges tid brugte jeg hos mine kære bedsteforældre i sønderjylland. For selvom Marie og jeg er bosat på sjælland, har vi begge to sønderjyske rødder. Så jeg besluttede mig at bevæge mig ud i en rugbrødslagkage, en ærke sønderjysk lagkage. Min version er dog noget nyfortolket, især efter mine bedsteforældres mening.
De var meget skeptiske ved idéen om at bevæge sig væk fra den klassiske opskrift, kun bestående af flødeskum og syltetøj.
Men jeg fik dem overbevist og det endte da også med, at kagen gladeligt blev spist. Og indrømmet blev det, at den var mindst ligeså god som den tradtionelle af slagsen!
Jeg vil anbefale at lave bunde og vifter dagen før servering.
Det var ikke spor svært, se hvordan her:






Bunde
6 æg
150 sukker
200 fintrevet rugbrød
2 spsk. kakao
1 spsk. kartoffelmel
2 tsk. bagepulver

Del æggene. Pisk æggeblommer og sukker til en tyk snaps. Bland det revne rugbrød, kakao, mel og bagepulver ned i. Pisk æggehviderne stive, og vend dem i af tre omgange. Kom i en foret springform med cirka 20 cm i diameter.

Skum 
1/2 liter fløde
cirka 125 gram blåbær - helst frosne, da de giver mere farve.
Evt. solbær eller andre bær.

Pisk fløden til en tyk flødeskum. Blend bærene og bland dem i.

Chokoladevifter 
En lille pakke chokolade - lav nok, de kunne jo finde på at knække.

Smelt chokoladen langsomt i et vandbad. Lav små chokoladeklatter, på en foret bageplade, med en diameter på cirka 4 cm. Brug din pegefinger til at lave små vifter. Læg dem ud i et køligt rum til størkning.

Samling af kagen

Brug skummet mellem hvert lag, evt. sammen med et bananlag. Dæk hele kagen med skum. Som set på billedet, sættes vifterne fast på kagens side hele vejen rundt. Riv lidt chokolade til toppen, og afslut med friske blåbær.

God bagelyst!

Flinke hilsner 

Marie 




2 kommentarer:

  1. Lyder rigtig lækkert! Dog sådan en lille bi-ting: hvor længe skal bundene bage og i hvor lang tid?

    SvarSlet
    Svar
    1. hej! TAK for at gøre os opmærksomme på fejlen. Det er en smule svært at lave kagen uden den information ;-) cirka en time ved 175 grader, så skulle den være der.

      Slet